I don't care what you think as long as it's about me

Ibland när jag har tråkigt sitter jag och tänker på min svensk-skånska-ordlista som jag ska skriva nån gång i framtiden.
Förutom att vara jävligt svårt att säga, särskilt snabbt 10 gånger i rad och om möjligt ännu svårare att försöka säga berusad så tror jag faktiskt att det kan bli något av en lifesaver.
Jag känner faktiskt några skåningar, vissa med mer vett än andra, men när allt kommer till kritan så är och förblir dom halvdanskar i mina ögon.
En sån svensk-skånsk ordlista skulle alltså hjälpa folk som mig att överleva på lite sydligare breddgrader, fast kanske inte så länge eftersom det lär bli en väldigt tunn bok ^^

Förutom en fascination för grönsaker och ett nästintill beroende av bacon (en lång och heelt annan historia) så tycker skåningar om att supa. Gärna i högaljudda och stora konstellationer, med/hos bönder eller på Tingvalla.
Till detta supand behöver man Blannevann; substantiv. Groggvirke, något att blanda ut starksprit med. "vi måste köpa lite ~"
Dagen efter kanske man känner sig lite seg och med tungt huvud (som undertecknad gjorde igår ^^).
Då kan det va skönt att traska runt i sina Morgonskor; substantiv. Tofflor, skor av enbart tyg eller annat mjukt material, t ex. fårskinn.
Icke att förväxlas med (trä-)Tofflor; substantiv. Träskor, skor med tjock sula av trä. Omåttligt populära på 70-talet.
Skånes nationalrätt är Bulle med bulle; substantiv. En typ småfranska som man trycker in en chokladboll i.
Ja, vi icke-skåningar kan tycka att det låter lite räligt; adjektiv. Läskigt / äckligt
Saknar du ingredienser? Sväng förbi affären och rumla; verb. Handla det viktigaste.
När du ändå är där kan du passa på att plocka på dig lite päron; substantiv. Potatis
Om du mot förmodan skulle rumla lite för mycket kan du frakta hem allt i en rullebör; substantiv. Skottkärra

Som ni märker lär det ta ett tag tills den här boken publiceras i brist på material. Tills vidare kan ni få se lite bilder på mina favoritskåningar;

 -  -  -  -


Iallafall, nu ska jag Lilla Egofiera mitt rum, diska och sen kanske ta itu med dagens motion.
Ikväll är det Trollkarlens Hemligheter som jag har längtat efter i typ 2 veckor :D
//L

Kommentarer
Postat av: a

ah, glans <3

2009-01-11 @ 17:05:10
Postat av: Fanny

Haha!!! Klockren!!!

2009-01-14 @ 20:35:53
Postat av: Dorothea

vaddå? så jag e fjärdedelsdansk? :P

2009-01-15 @ 21:00:39
URL: http://sammansattaord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0