to whom it may concern

alltså, en grej jag snubblade över på Hugo Rosas blogg (som hade snubblat över det nåt annat macho ställe):

Män vs. Kvinnor

Satt och tänkte på det häromdagen. Det här med att kvinnor generellt är sämre än män på det mesta och att det ju helt enkelt är så det är, men att det liksom inte är tillåtet att riktigt nämna det eftersom kvinnor givetvis inte vill att det ska vara så.

Alla ska ju vara lika bra oavsett kön. Även om det inte är så. 
Hade det varit så hade ju ingen behövt påtala att det faktiskt är så, utan det hade ju fallit sig naturligt. Eller hur?

Till vardags används ju kvinnor till att göra hushållssysslor. Det är vad vi liksom tycker att dom är bäst på när det kommer till praktiska saker. En del av dom funkar rätt okej att försöka prata med och så också, men i regel sköter man ju det med någon vän av manligt kön eftersom män är bättre även på sånt.

Men så slog det mig. Det här med klassiska saker som kvinnor gör. Diska, laga mat och städa. 
Av dom tre grejerna så är ju kvinnor generellt inte ens bäst på det. Det funkar i ett hushåll för att mannen helt enkelt inte vill eller orkar.

Men fakta är ju att går du in på olika restauranger och kollar köket, så är det oftast en man som fixar din mat. När det kommer till "stjärnkockar", så är det ju betydligt fler män än kvinnor i den positionen. 
Så när män vill laga mat, så är dom bättre än kvinnor. På det också.

Samma sak om du kollar vem som står och diskar på den typen av ställen. Jodå, oftast en man. Oftast en ganska skabbig man som troligen hade varit uteliggare om han inte haft det jobbet. Men likväl, en man.

Städa däremot tycks vara ett kvinnojobb på riktigt. Där tror jag faktiskt kvinnor är bättre även på proffsnivå. Det vet jag från alla hotellövernattningar jag haft. Det har i 99 av 100 fall varit en kvinna som kommit och städat. 
Enda gången jag sett en man var i Los Angeles.

Och just dom här grejerna med att män, på proffsnivå, är uppenbart bättre än kvinnor på att göra "kvinnosysslor" är ju anmärkningsvärt. 
För det är ju inte så att det är samma åt andra hållet. Att om du går in på en bilverkstad så kommer du mötas av en övervägande del kvinnor som lagar din bil. Eller om du ringer efter datorhjälp, så kommer det hem en kvinna och hjälper dig.

Och nej, det här handlar inte om att män förfördelas på arbetsplatsar. Även om vi nu är många som så gärna vill tro att det är så. De senaste 20 årens hets om "alla är lika bra" har ju lustigt nog inneburit att det är fler kvinnor på fel poster än det borde vara. På grund av kvoteringen. På grund av att vissa ställen vill slippa all jakt på "kvinnohatare".

Men jag förstår att kvinnorna själva, som inte gärna vill se sig som det sämre könet, vill greppa halmstrån och bortförklara allt det som skrivs här med att det är samhällets fel att det är som det är. För det finns ju inga andra motargument som håller. Därför är det enklast att bara skylla på det och fortsätta låtsas att man - generellt - är lika bra.

Jag själv har en rätt okej balans i mitt eget förhållande. Jag är bättre på det mesta, men hon är bra på det jag inte orkar bry mig om. Jag hade varit bättre om jag hade velat, men ibland måste man ju avstå saker för att öka självförtroendet hos andra. Så det är en rätt bra synk.

Många vill gärna kalla såna med den här typen av åsikter för mansgrisar. Trots att det bara är sanningen, medan då versionen om hur jämnbra alla är känns en smula överdriven.

Själv har jag tre döttrar. Och nej, jag förklarar inte för dom att dom är sämre än killar. Allt är ju, sm sagt, generellt och det finns ju mycket som talar för att dom om dm bara vill kan vara just bland dom tjejer som är bättte än många män.

//L undrar om man får man bitchslappa "författaren" utan att vara en gnällig bitch?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0